Zmiany na torze w Abu Zabi jakie są przygotowywane na tegoroczny wyścig wieńczący sezon sprawią, że czas okrążenia obiektu Yas Marina dramatycznie się obniży.
Prace budowlane w większości są już ukończone, aby można było rozegrać zaplanowany na połowę grudnia finał sezonu. Dyrektor wyścigów F1, Michael Masi ma dzisiaj odbyć inspekcję toru z ramienia FIA.
Spodziewana poprawa czasów ma zawierać się między 10 a 15 sekundami i zależeć od tego jak zostaną dobrane strefy DRS.
Tor Yas Marina od czasu otwarcia w 2009 roku regularnie zbierał krytyczne uwagi ze strony fanów i samych kierowców, gdyż jego konfiguracja uniemożliwiła łatwe wyprzedzanie, a w niektórych przypadkach przesądziła również o losie mistrzostw świata tak jak to było w przypadku Fernando Alonso, który praktycznie cały wyścig spędził jadąc za Witalijem Pietrowem.
W tym roku tor został gruntownie przeprojektowany, co może ponownie wnieść nowy czynnik w walce o tytuł mistrza świata. Zamiast 21 zakrętów kierowcy w tym roku będą mieli do pokonania tylko 16 łuków, które będą znacznie szybsze. O 273 metry skróci się też długość toru, a co za tym idzie, w wyścigu z 55 do 58 wzrośnie liczba okrążeń.
Zmiany zostały zaprojektowane przez firmę Driven Internatonal i wdrożone przy współpracy z MRK 1 Consulting.
Dyrektor zarządzający Driven International, Ben Willshire, w wywiadzie dla RaceFans zdradził, że czas okrążenia będzie "o około 10 do 15 sekund szybszy w zależności od ustawień DRS."
Ubiegłoroczny czas Maksa Verstappena zapewniający mu pole position wynosił 1:35,246 a rekord toru należy do Lewisa Hamiltona jest na poziomie 1:34,779.
#F1 | Ufficializzato il nuovo layout per il GP di Abu Dhabi
? MotorTG (@TgMotor) June 24, 2021
?F1 | Instagram@MotorTG pic.twitter.com/7D5TQrdo2W
W dużym skrócie zmiany sprowadzają się do trzech obszarów toru, które zostały znacząco przeprofilowane. Zakręty 4, 5 i 6 tworzące szykanę oraz nawrót, zostały zastąpione pojedynczym łukiem. Usunięto sekwencję wolnych łuków od 11 do 14, które zastąpią kolejnym szybkim lewym zakrętem, a zakręty od 17 do 20, przebiegające pod słynnym hotelem Yas Viceroy zostały złagodzone.
"Przeprowadziliśmy wiele symulacji" wyjaśniał Willshire. "Przetestowaliśmy je w symulatorze i sprawdziliśmy nasze dane z tym czego wymaga Formuła 1. Ściśle z nią współpracowaliśmy, aby określić ostateczny kształt okrążenia. Wykorzystanie symulatora stanowiło dużą część procesu projektowego."
Analiza przeprowadzona przez Formułę 1 również wskazuje na znaczące skrócenie czasu okrążenia na co wskazuje dyrektor zarządzający MRK 1, Mark Hughes.
"Przeprowadziliśmy własne symulacje, które zostały odtworzone przez Formułę 1 z wykorzystaniem ich technologii. Wyniki były bardzo zbliżone, co dało nam trochę pewności i potwierdziło jakość naszych własnych symulacji."
"Mamy mniej wolnych zakrętów i krótsze okrążenie" dodawał Hughes. "Oznacza to jednak, że dystans wyścigu zwiększy się o trzy okrążenia, więc to także dobra informacja dla kibiców."
28.10.2021 10:52
0
Sam czysty fakt, że tor będzie szybszy, nie jest wyznacznikiem atrakcyjności. Monza też jest turbo szybka a wyprzedzeń mało.
28.10.2021 10:59
0
No ale w tym przypadku będzie więcej po usunięciu tej głupiej pierwszej szykany.
28.10.2021 11:06
0
Monzy i tak to nie przebije ;)
28.10.2021 14:25
0
dobre zmiany. nawet w grach ten tor jest tak nudny i irytujący do jazdy, że przyspieszenie go i zapewnienie wiekszej plynnosci przejazdu powinno pomóc. ten przypadek jest taki, że żadna zmiana juz go nie zepsuje, moze tylko pomóc albo zostawic na tym samym niskim poziomie xd
29.10.2021 15:41
0
Na tym torze najważniejszy jest świecący hotel i wyjazd z boksu tunelem. Reszta jest tylko dodatkiem. Jeszcze jakby wyścig był za dnia. Jakoś nie mogę się przekonać do wyścigów przy sztucznym świetle
31.10.2021 09:38
0
Zmiany zmianami, aczkolwiek jest mała szansa że codemasters coś z tym zrobi, i pewnie jeśli już to w przyszłym roku zobaczymy w grach F1 nową nitkę. Chociaż kto wie ;)
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się